Mond-tot-mondreclame
Ben jij ook een ondernemer? Dan weet je ongetwijfeld dat mond-tot-mondreclame de allerbeste reclame is die bestaat. Maar toch blijft het altijd lastig om inzichten te krijgen over wat de behoeftes van jouw klanten zijn. En moet je dan met al die verschillende meningen en verwachtingen rekening houden?
Mond-tot-mondreclame op internet?
Bij mond-tot-mond reclame oftewel Word of Mouth(WOM) zijn tegenwoordig twee vormen te onderscheiden. Enerzijds hebben we traditionele WOM en anderzijds is er EWOM(electronic word of mouth). Beiden vormen worden gegenereerd door dezelfde factoren, echter is het bij EWOM gemakkelijker om hier actief mee bezig te zijn. Tevens is het op het internet beter bij te houden wie jouw meest tevreden klanten(ambassadeurs) zijn.
Maar ook in een fysieke winkel is het mogelijk om actief bezig te blijven met mond-tot-mondreclame. Hierbij is het dan belangrijk dat al het gehele bedrijf tegelijkertijd met deze doelstelling bezig is. Hieronder een paar punten die u kunnen helpen om het gespreksonderwerp van uw klanten te worden:
– Wees echt oprecht!: Lieg nooit tegen de klant, ben duidelijk over wat er mogelijk is en zeg nee wanneer dat nodig is.
– Maak je beloftes waar: Beloof zo min mogelijk, zo kun je al je beloftes waarmaken.
Mensen hebben altijd verwachtingen en als er beloofd wordt deze waar te maken, wordt het alleen moeilijker om deze verwachtingen te overtreffen.
– Biedt sociale en emotionele meerwaarde: Creëer een persoonlijkere band met je klanten
Hoe dan?
Nu blijft dan nog alleen de vraag: hoe krijg ik mijn doelgroep aan het ‘praten’, zodat ze elkaar beïnvloeden ten gunste van mijn bedrijf, merk of product? Dit kan op veel verschillende manieren en is afhankelijk van de strategie die u met jouw bedrijf voert. Wil jij ook weten hoe wij uw doelgroep aan het praten gaan krijgen?