Bepaal nu je bedrijfsstrategie!

Om een succesvolle onderneming te creëren is het cruciaal om een strategie uit te zetten. Maar wat is nu precies een bedrijfsstrategie, waarom is het belangrijk en hoe zet ik deze op? Een bedrijfsstrategie omvat alle doelstellingen die zijn gesteld voor de komende jaren. Maar nóg belangrijker is de manier waarop deze doelstellingen zullen worden gerealiseerd.

Waarom is het belangrijk hierover na te denken?

  • Het is belangrijk dat je duidelijk bent naar jouw klanten toe. Zij horen zowel te weten waarom ze wel en waarom ze niet bij jou zouden moeten zijn.
  • Laat iedereen dus weten wat jouw onderscheidend vermogen is!

Wanneer alle informatie voor een klant duidelijk is, is het voor die klant veel gemakkelijker om een keuze te maken of hij/zij klant van jouw onderneming wil worden.

Hoe kies ik nou zo’n bedrijfsstrategie?

In de marketing wordt het ‘Treacy & Wiersema-model’ gebruikt om een waardestrategie te kiezen. Zij onderscheiden hierin drie disciplines, waarvan er een gekozen moet worden om marktleider te worden. De drie disciplines die zij hierin onderscheiden zijn:

  • Operational Excellence
  • Product Leadership
  • Customer Intimacy

Operational Excellence:
Hierbij draait het voornamelijk om de efficiëntie van de bedrijfsprocessen. Dit gebeurt vaak om de operationele kosten te drukken, over het algemeen biedt de organisatie een lage prijs voor eenBedrijfsstrategie redelijke kwaliteit.

Product Leadership: 
Hierbij probeer je met innovatie en ontwikkeling van de producten/diensten de marktleider te worden. Ook kenmerkt deze strategie zich door branding(merkenmarketing). Deze organisaties hanteren vaak een afroomprijsstrategie(hoge prijs bij lancering van product). Een voorbeeld van zo’n organisatie is Apple.

Customer Intimacy:
Last but certainly not least, is Customer Intimacy. Bij deze discipline draait het vooral om het contact met de klant. Customer Relation Management (CRM), Lifetime value, Service en Klantverwachtingen zijn hierbij kenmerkende termen. Het genereren van terugkerende klanten is hier jouw voornaamste doelstelling.


Moeite met het kiezen van een strategie en de daarbij horende doelstellingen? Neem dan contact op en wij helpen u graag om doelgericht te ondernemen!

 [/fusion_text]